Toekomstbeelden

Toekomstbeelden-afbeelding3Een goed omschreven toekomstbeeld is nodig als richtpunt om private en publieke belanghebbenden te binden, de koers vast te houden en stappen onderweg betekenis te geven. Toekomstbeelden hoeven niet haarscherp te zijn, mogen dat zelfs niet zijn. Ze laten ruimte om te ondernemen, bieden perspectief voor markt en maatschappij en zijn volhoudbaar: duurzaam en attractief.

Het uitlijnen van een toekomstbeeld begint met het bijeenbrengen van de 'vraagcoalitie': private en publieke partijen die het innovatieconcept dragen. Het zoekproces naar strategische partners kan een paar maanden of wat langer duren waarin het idee en het draagvlak vorm krijgen. En waarin duidelijk wordt welke innovaties nodig zijn en welke 'aanbodcoalitie' daarvoor kan zorgen.

Het proces wordt afgesloten met een bijeenkomst van belanghebbenden die de grondlijnen van het toekomstbeeld vaststellen als basis voor programmaontwikkeling en financiering.