Toekomstbeelden
Een goed omschreven toekomstbeeld is nodig als
richtpunt om private en publieke belanghebbenden te binden, de
koers vast te houden en stappen onderweg betekenis te geven.
Toekomstbeelden hoeven niet haarscherp te zijn, mogen dat zelfs
niet zijn. Ze laten ruimte om te ondernemen, bieden perspectief
voor markt en maatschappij en zijn volhoudbaar: duurzaam en
attractief.
Het uitlijnen van een toekomstbeeld begint met het bijeenbrengen
van de 'vraagcoalitie': private en publieke partijen die het
innovatieconcept dragen. Het zoekproces naar strategische partners
kan een paar maanden of wat langer duren waarin het idee en het
draagvlak vorm krijgen. En waarin duidelijk wordt welke innovaties
nodig zijn en welke 'aanbodcoalitie' daarvoor kan zorgen.
Het proces wordt afgesloten met een bijeenkomst van belanghebbenden
die de grondlijnen van het toekomstbeeld vaststellen als basis voor
programmaontwikkeling en financiering.